Happy shake! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Sterre Daans - WaarBenJij.nu Happy shake! - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Sterre Daans - WaarBenJij.nu

Happy shake!

Door: Sterre Daans

Blijf op de hoogte en volg Sterre

22 Mei 2015 | Laos, Don Det Tok

Sabadi,

Op 11 mei ben ik vanuit Pai vertrokken, om richting Laos te gaan samen met 2 Engelse meiden, Erin en Phillipa. Na een grote omweg kwamen we 's avonds laat aan bij de grensplaats waar we zouden overnachten. Dit werd ook wel de roze groene gevangenis genoemd. Wat een verschrikkelijk vies hotel, na alle hostels was dit veruit het vieste. De volgende ochtend vertrokken we eerst naar grens, om daar in een andere bus te stappen richting de slowboat. De slowboat vaart vanaf de grens naar Luang Prabang, 2 dagen lang met een overnachting in een dorpje. Nou die boot was zeker slow. De eerste dag was het nog wel leuk, we hadden de ruimte, konden een beetje slapen en genieten van de natuur. De tweede dag was de boot helaas minder comfortabel en propje vol. De natuur was nog steeds mooi, maar telkens het zelfde. Verschillende mensen hadden me dit tripje aangeraden, ik zou zeggen doe 1 dagje met de boot dat is meer dan genoeg.

In Luang Prabang hadden we een prima hostel geboekt. Ruime kamer, airco en goede douches! Daar kan ik erg vrolijk van worden, kan ik mijn haar goed wassen zonder dat het een half uur duurt voor dat het überhaupt nat is. De eerste avond zijn we naar de avondmarkt geweest, ah ik werd er hebberig van haha. De volgende ochtend zijn we om half 6 naar de monniken gaan kijken die hun bedeltocht hadden. Wel indrukwekkend om te zien en mooi om te zien dat de locals zo vroeg op staan om eten te schenken. In de middag hebben we een tempel bezocht en zijn we naar het nationaal museum geweest, dat viel een beetje tegen. Eind van de middag zijn we de heuvel opgeklommen om de zonsondergang te zien, helaas was het bewolkt en was er weinig zonsondergang te zien, maar wel een heel mooi uitzicht over de stad. 'S avonds zijn we uit geweest naar Utopia bar en later nog de bowlingbaan (daar wordt het feest doorgezet na 23.30 als Utopia sluit). Gezellig met alleen maar TL licht haha, maar wel gezellig druk met backpackers. De vodka was erg goedkoop (€14 voor een fles plus een liter frisdrank) dus kochten we met zijn 5en een fles. De laatste dag in Luang Prabang zijn we naar de watervallen geweest, dat was zo mooi. Echt een prachtig tropisch plaatje. Het water was wel erg koud, wel lekker voor de verkoeling. En tijdens het zwemmen kreeg je een pedicure van de visjes die aan je tenen knabbelden, of aan je arm of been haha.

De dag er na zijn we richting Vang Vieng vertrokken. Wat een bizarre busrit was dat. Op een gegeven moment stopte de buschauffeur en zei dat er 3 mensen naar een andere bus moesten. Eerst snapten we niet waarom, maar het bleek dat hij maar 6 mensen mocht vervoeren, alhoewel er nog steeds 9 mensen inzaten. Toen er 3 mensen verhuisd waren, vertelde de beste man dat we tegen de politie moesten zeggen dat we naar Singha Boellie gingen i.p.v. Vang Vieng. We hebben zitten huilen van het lachen, zo bizar haha. Een stukje verderop, na de politiecontrole kwamen de 3 mensen weer terug in het busje plus nog 3 anderen, terwijl er maar 2 stoelen waren. Een jongen heeft de hele rit op een tas tussen mij en Phillipa ingezeten.

Vang Vieng is dé plek om te tuben. Je gaat met een grote band de Mekong rivier op en gaat langs de barren. De barren gooien een touw uit zodat die kant op kan. Leuk concept al zeg ik het zelf! Helaas voelde me ik al een aantal dagen niet goed, of het van het water komt of van de malaria pillen weet ik alleen niet. Ik was dus niet helemaal in de party modus maar het was nog steeds erg leuk. Ik de middag begon het te regenen en toen ging iedereen pas echt los haha. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een warme douche in het hostel, want jeejtje wat had ik het koud.

Mijn laatste bestemming in Laos zijn de 4000 eilanden, helemaal in het zuiden van het land. Na een lange busrit en een slaapbus met echte bedjes, kwamen we aan. Na een klein half uur lopen kwam ik al zwetend aan bij het hostel, samen met een ander meisje. Helaas was de dorm vol maar konden we wel in een bungalowtje voor hetzelfde geld, €2,10 per nacht. In de middag gingen we met nog 2 meiden die ik eerder al ontmoet had met een vlot het water op. De jongen die het organiseerde had het leuk aangeprezen maar in het begin vertrouwde ik het niet helemaal, uiteindelijk was het best gezellig. Tot dat we uit het water weer op het vlot kwamen en een van de telefoons van die andere meiden gejat was. We waren met nog 4 Duitse jongens maar die waren ook in het water, dus het moesten een van de 3 jongens van het vlot zijn. Helaas gaven ze niet toe en we konden de telefoon ook nergens vinden. Dit was echt zo'n domper op een leuke dag. De volgende dag heb ik een fiets gehuurd en ben ik naar het naastgelegen eiland gefietst. Daar kon je mooie watervallen zien, echt indrukwekkend. Wel voelde ik me net een Chinees op een veel te kleine fiets en m'n kont deed er pijn van want er staken allemaal stenen uit de grond en niks was plat haha.

Verder staat Laos bekend om de gerechten en drankjes die 'happy' zijn. Dit betekent dat er wiet op je pizza, shake of koek gedaan kan worden. Vooral op de 4000 eilanden heb je veel happy bars. Ik hoorde dat ze de polotie hier geld geven zo dat het gedoogd is.

Een dag later ben ik richting Cambodja vertrokken. De dag bestond voornamelijk uit veel wachten. Eenmaal bij de grens werd me wel duidelijk hoe corrupt dit land kan zijn. Een medische check dat geen medische check was (en mij daarnaast volkomen onnodig lijkt) en waar je uiteraard een dollar moest betalen. Verder had ik te weinig geld omdat er bij de grens van Laos opeens ook geld gevraagd werd. Gelukkig kon iemand me wat geld lenen. Verder waren ze alles, behalve vriendelijk hier. Welkom in Cambodja dus haha! Ik ben nu in Phnom Phen en ga morgen naar de killing fields.

Ciaooo!

Sterre

  • 22 Mei 2015 - 12:22

    Jacqueline:

    Hoi Sterre, geweldige verhalen. Dit deel herken ik van de reis van mijn nichtje Merel. Zij heeft ook de slowboat en het drinken bij die bars gedaan. Ook zij was toen ziek. Nog een week of 3 genieten en dan weer thuis. Groeten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sterre

Actief sinds 09 Maart 2015
Verslag gelezen: 463
Totaal aantal bezoekers 4781

Voorgaande reizen:

10 Maart 2015 - 09 Juni 2015

Mijn reis naar Zuid-Oost-Azië

Landen bezocht: